2019. május 12., vasárnap

Idővonalak az oktatásban

Első látásra/hallásra az ember nem tudja elképzelni, hogyan is lehetne alkalmazni az idővonalakat az oktatásban. Pedig kis gondolkodás után eszünkbe juthat, amikor az alsós osztályterembe ki volt téve az időszalag a történelmi eseményekkel, ahonnan annak idején dolgozat közben lepuskáztuk az évszámokat, csak akkoriban még kimerült az IKT az írásvetítőben és a bakelitlemez lejátszóban. De nemcsak a történelmi időszalagok digitalizálására jók a virtuális idővonalak, hanem sok más helyen is alkalmazhatjuk őket. Például a tanév programjait is bemutathatjuk a diákoknak ilyen formában. Ebben a bejegyzésben most két konkrét feladattal fogok példát mutatni használatukra.

Elsőként egy fizikaórai ismétlő, összefoglaló feladatsorként hasznosítjuk őket, méghozzá 11. osztályban, amikor befejezzük az atomfizika témakört. Az idővonal előnye, hogy kellően feltűnően demonstrálja az időbeliséget, így rávilágít az ok-okozati összefüggésekre. Ezért jó felkészülési lehetőséget biztosít a témazáró dolgozathoz.
A feladatlapot elsősorban otthoni gyakorlásra szánnám. Mintapéldánya a válaszokkal együtt itt tekinthető meg. A feladatlap a Sutori alkalmazással készült, mely könnyen használható és ingyenes, cserébe nem biztos, hogy a legszemléletesebb képet adja az időbeli távolságokról.
A diákokat arra kérném, hogy nézzék végig az idővonalat, és válaszolják meg a feltett kérdéseket. Ezáltal akaratlanul is szembesülnek a felfedezések, elméletek időbeli sorrendjével. Ha biztosra akarunk menni, akkor megkérhetjük őket, hogy a válaszokat küldjék el nekünk, így megbizonyosodhatunk róla, hogy valóban végignézték-e a feladatlapot.
A feladatlap nemcsak a fizikai ismereteket rögzíti, hanem a 21. századi kompetenciákat is fejleszti. Mivel lehet megjegyzéseket is írni az  idővonalra, így a diákok reagálhatnak egymás meglátásaira, egyfajta internetes kommunikációt tudnak megvalósítani. Emellett megtanulják a virtuális forrásokból kiszűrni a nekik lényeges információt, ezáltal kritikusan szemlélni a látottakat.

A másik idővonal szintén egy rendszerező, dolgozat előkészítő órához kapcsolódik, azzal a különbséggel, hogy ezt a diákok készítik. Itt nem kifejezetten az időbeliség a lényeges, sokkal inkább az egy témához tartozás bemutatása. Feladatuk, hogy összeszedjék azokat az erőfajtákat, amikről korábban tanultak (érettségi előtt álló tanulókról van szó), és mindegyikhez feltegyenek egy kérdést, amit aztán mindenkinek meg kell majd válaszolnia a dolgozatban. Az értékeléskor a kérdésfeltevést is figyelembe vesszük. A produktumnak egy mintája itt tekinthető meg.
Az idővonal elkészítése által a diákok kritikai gondolkodása fejlődik, hiszen ki kell emelniük a lényeges dolgokat az anyagból, és azokhoz megfelelő szintű kérdéseket kell feltenniük. Mindenképpen fejleszti a kreativitást is, hogy hogyan jelenítsék meg ebben a nem szokványos formában a korábban tanultakat, illetve együttműködésre is ösztönöz, hiszen ha segítenek egymásnak a kérdések megválaszolásában, azzal tökéletesen fel tudnak készülni a dolgozatra. Mindez pedig nem valósulhat meg kommunikáció nélkül, így szinte azt mondhatjuk, hogy ezzel a feladattal gyakorlatilag az összes 21. századi kompetenciát használják és fejlesztik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése